14نوامبر 2023- محققان مؤسسه ی تحقیقاتی IGTP در آلمان با همکاری متخصصان زیست شناسی و بازسازی سلول های بتا از موسسه تحقیقاتی دیابت در میامی، یک مرور جامع بر روی نشانگرهای زیستی برای مرحله ی بهبودی جزئی دیابت نوع 1 که اغلب نادیده گرفته می شود، انجام دادند.

این مطالعه در ژورنال Trends in Endocrinology and Metabolism منتشر شده است.

دیابت نوع 1، یک بیماری مزمن است که در اثر حمله خود ایمنی به سلول های بتا(تولید کننده انسولین) ایجاد می شود. اگرچه انسولین درمانی که بیش از یک قرن پیش معرفی شد، این بیماری کشنده را به یک وضعیت قابل کنترل تبدیل کرده است، اما هنوز نمی توان از این بیماری پیشگیری یا آن را درمان کرد و به دلیل عوارض بالقوه شدید، به طور قابل توجهی بر زندگی بیماران و خانواده ی آنها تأثیر می گذارد. علاوه بر این، میزان بروز این بیماری همچنان هر سال افزایش می یابد.

سیر بیماری در یک الگوی غیرقابل پیش‌بینی آشکار می‌شود که با دوره‌های مختلف پاسخ ایمنی مشخص می‌شود. این پیچیدگی به‌ویژه در مرحله ی بهبودی جزئی، که «مرحله ماه عسل» نیز نامیده می‌شود، آشکار می‌شود. در این زمان، به نظر می رسد پیشرفت بیماری متوقف می شود و سلول های بتای باقیمانده تولید و ترشح انسولین را بازیابی می کنند، که می تواند منجر به کاهش وابستگی به تزریق انسولین برای مدت کوتاهی شود.

با وجود پیشرفت قابل توجه در درک مکانیسم های منجر به دیابت نوع 1، تکامل بیماری پس از تشخیص به همان میزان مورد بررسی قرار نگرفته است. مرحله ی بهبودی نسبی، نشان دهنده ی پنجره جدیدی برای اقدام درمانی پس از مرحله ی پیش دیابت است که تشخیص آن به دلیل ضرورت غربالگری جامع دشوار است.

پدیده بهبودی نسبی در دیابت نوع 1 با انواع تغییرات متابولیک، ایمونولوژیک و اپی ژنتیکی همراه است که در بدن ظاهر می شود. این نشانگرهای زیستی شامل تغییرات در جمعیت سلول های ایمنی خاص و تغییرات مولکولی است که بر عقب نشینی موقت بیماری تأثیر می گذارد. به طور قابل توجهی، تحقیقات در مورد نشانگرهای ایمونومتابولیک این مرحله کم است، که بر اهمیت و تأثیر بالقوه ی تحقیق اخیر تأکید می کند.

در این مطالعه، محققان به این موضوع پرداختند که نشانگرهای زیستی محیطی چگونه تلاش‌ها را برای متوقف کردن خودایمنی سلول‌های بتاو کاربرد بالقوه ی آنها در عمل بالینی منعکس می‌کنند. آنها نشانگرهای زیستی در حال ظهور را بررسی کردند که به درک الگوهای مختلف پیشرفت و بهبود مدیریت و مداخلات بالینی کمک می کند.

نویسنده ی اول این مطالعه، لایا گومز، محقق پیش‌دکترا در گروه ایمونولوژی دیابت درIGTP، گفت: درک مکانیسم‌های طبیعی که منجر به محافظت از سلول‌های بتا توسط سیستم ایمنی می‌شوند، به ما سرنخ‌هایی در مورد چگونگی مقابله با حمله خودایمنی یا به حداقل رساندن آن می‌دهد.

در این مرور، محققان مطالعات اخیر را بررسی کردند که به مسیرهای جدید تنظیم کننده ی ایمنی اشاره می کنند و می توانند به عنوان اهداف مستقیم برای طولانی کردن یا القای "فاز ماه عسل" مورد بررسی قرار گیرند، که نشان داده شده است برای کنترل طولانی مدت بیماری مفید است.

جدا از مرور تحقیقات فعلی، این مطالعه راهنمایی هایی را در مورد جهت گیری های جدید در این زمینه ارائه می دهد و سوالات مهمی را برای آینده مطرح می کند. به گفته Marta Vives-Pi، رهبر گروه تحقیقاتی IGTP، در تحقیقات آینده باید کشف کنیم که آیا مرحله ی ماه عسل دیابت، با علائم ظریف بهبودی که در حال حاضر شناسایی نشده اند، دنبال می شود و آیا بهبود مختصر مشاهده شده در بیماران به دلیل باقی مانده ی سلول های بتا است یا خیر. درک این جنبه ها می تواند به طور قابل توجهی به بهبود مدیریت دیابت نوع 1 در این مرحله کمک کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-11-diabetes-biomarkers-partial-remission-phase.html